Change language
23 May 2019

SUCCÉFÖRESTÄLLNINGEN ”FLYGBLAD ÖVER BERLIN” TILLBAKA!

Succéföreställningen med Stefan Andersson återvänder.

Kajskjul 8 är glada att hälsa Stefan Andersson välkommen tillbaka med sin musikaliska berättelse från krigsutbrottet 1939 till fredens klockringningar 1945. Biljetterna till succéföreställningen ”Flygblad över Berlin” sålde snabbt slut när den spelades för fulla hus (28 st) under våren 2019. Över 17000 nya och gamla fans kom för att se denna föreställning. Äntligen en kan vi nu få berätta att det blir en fortsättning iom nypremiären i januari 2020:

Med skräckblandad förtjusning gick jag ut på scen under premiärkvällen i vintras. Kan man göra bra underhållning om andra världskriget? Ett krig som fortfarande väcker så starka känslor. Men efter 28 slutsålda kvällar och ett härligt mottagande är det nu med enbart förtjusning jag ser fram emot andra säsongen, säger Stefan.

Om föreställningen

Föreställningen ”Flygblad över Berlin” handlar om människor som följde order och de som följde sitt hjärta. Vi får stifta bekantskap med statsmän, spioner, kullagersmugglare, soldater, civila och Stefans egen morfar som flydde från Norge till Sverige. Stefan Andersson har lagt ett pussel av minnen, intervjuer, artiklar och arkivmaterial. Detta har skapat en underhållande och emotionellt stark föreställning som berör hela vårt känsloregister. Med musik, allvar och kärleksfull humor, tar Stefan Andersson oss från Per-Albin Hanssons radiotal när kriget bröt ut till sista krigsdagen då den tyska ubåten 3503 dök upp i Göteborgs skärgård. Välkommen till en tid vi inte får glömma.

Om Stefan Andersson

När skivbolaget Record Station skrev kontrakt med Stefan Andersson 1990 tog karriären fart. Stefan fick en grammis för sitt första album ”Emperors day” och låtarna ”Catch the moon”, ”Under a low ceilinged sky” och ”Anywhere is Paradise” tog plats på landets topplistor. När Stefans första svenska album kom 1997 hittade han en ny publik.

Efter ytterligare ett par plattor tog låtskrivandet en ny riktning. Under en guidad visning av Carlstens fästning på Marstrand föddes idén till ”No 90 Kleist”. En platta och en föreställning om fångarna som suttit på Carlstens fästning. Han följde upp med ”Teaterkungen”, ”Skeppsråttan” och ”Made in China”. I vintras hade han premiär för ”Flygblad över Berlin”, hans senaste och kanske hittills mest hyllade föreställning.

Tack vare sina fina historiska tolkningar har Stefan fått Lasse Dahlqvist-stipendiet 2010, Jubelfondens visstipendium 2012 och Fred Åkerströmspriset på Västerviks visfestival 2012.

Biljetter släppta 23 maj

Speldatum: 17 jan – 21 mars 2020

Kontaktinfo

Biljetter via www.kajskjul8.se, telefon 031-10 75 50 eller mail: bokning@kajskjul8.se

Om Kajskjul 8

Kajskjul 8 är en intim scen för storslagen underhållning. Genom åren har en rad av våra mest folkkära artister stått på scen, bland annat Petra Mede, Mia Skäringer, Tommy Körberg, Jerry Williams, Galenskaparna, Pistvakt samt Stefan Andersson. Såväl publiken som artisterna uppskattar den personliga atmosfären som präglar Kajskjul 8. Läs mer via www.kajskjul8.se

Missa inga erbjudanden

Starta en prenumeration på vårt nyhetsbrev och få förhandserbjudanden och nyheter direkt i din inkorg.