Change language
26 April 2022

Stefan Andersson firar Göteborg 400 år med jubileumsföreställning!

Kalasåret 2023 inleds med krogföreställningen ”Made in China 2.0”, där Stefan Andersson med ensemble välkomnar till fest. En hyllning till staden vid havet som både vinkat av och välkomnat såväl sjöfarare som emigranter under hundratals år. Publiken bjuds på en uppdaterad, exklusiv version av succéföreställningen ”Made in China”, som spelades under fem säsonger 2014 – 2018. ”Made in China 2.0” har premiär 13 januari 2023 på Kajskjul 8 i Göteborg.

Vi hyllar och firar Göteborg med den festklingande jubileumsföreställningen ”Made in China 2.0” En del kommer att kännas igen och en del är nytt. Vi bjuder in till en glad och livad ”hönsafest”, berättar Stefan Andersson.

Biljetter till ”Made in China 2.0” släpps tisdag den 3 maj kl.10.00 via www.kajskjul8.se, telefon 031-10 75 50 eller mail: bokning@kajskjul8.se Föreställningen spelas januari-mars 2023.

Genom Kajskjul 8:s saltstänkta portar, kliver gästerna rätt in i Göteborg under Svenska Ostindiska Companiets storhetstid. Lyssna till musiken, känn dofterna av kryddor, hav och tjära samt njut av den goda maten. Föreställningen är baserad på skeppsprästen Petter Holmertz dagboksanteckningar. Upplev äventyren, glädjen, kärleken men också rädslorna som sjömännen kände ombord på ostindiefararen Götheborg. Publiken får möta verkliga människor som den nioårige, kaxiga fripassageraren Jacob Steffenburg och höra besättningsmannen Magnus Hisings smärtsamma avskedsbrev. Men också delta i en skruvad parallellhistoria med oväntade figurer och upptåg. Sanna händelser blandas med humor, musik, fria tolkningar och rena fantasier.

Om Stefan Andersson; fick skivkontrakt med Marie Ledin och Record Station 1990 och två år senare kom det stora genombrottet med albumet Emperors day och singeln ”Catch the moon”. Albumet toppade alla listor och gav Stefan en Grammis som ”Årets nykomling” 1992. Därefter följde” Walk right on” och sedan ”Under a low ceilinged sky” med ytterligare en stor hit, ”Anywhere is Paradise”.

1997 släpptes Stefans första album på svenska, och som heter just ”På svenska”. Här finns bla låten ”Välkommen” som blev ledmotivet till Pripps TV-reklam 1998. Och med svenska texter hittade Stefan en ny publik och nya spelplatser. Några intensiva år följde med skivinspelningar och turnéer i Sverige och Europa.

2004, släpptes ”Strangers House” på Zebra Art records. Här fanns utrymme för konstnärlig frihet och plattan innehåller låtar som ”Baker song” och ”Dear God”. Året därpå var det dags för Stefans första live-platta, ”En främlings hus”, där tidigare låtar ur repertoaren arrangerades om för kör och stråkar. Skivan spelades in i Annedalskyrkan i Göteborg och konserten har sedan gjorts tillsammans med flera lokala körer i Sverige och Norge. 2007 startades ett sidoprojekt tillsammans med Aleena Gibson som resulterade i plattan Earthly Greetings (EMI).

2008 tog karriären och låtskrivandet en ny riktning. På båtsemester på Marstrand upplevde Stefan en magisk minut under en guidning på Carlstens fästning. Historiens vingslag bokstavligen svepte in och Stefan bestämde sig där och då att göra en platta under eget bolag och en föreställning om fångarna som suttit på Carlstens fästning. Det blev succé och lockar tusentals gäster varje år. I sommar spelas den elfte säsongen.

Med avstamp i No 90 Kleist har Stefan utvecklat ett unikt koncept där vår svenska historia tolkas genom underhållning. Han har gjort ytterligare tre historiska album, och det femte, ”Flygblad över Berlin”. Till varje platta har Stefan satt upp föreställningar på olika platser. ”Teaterkungen” om Gustav III, ”Skeppsråttan” om det gamla Göteborg och 2014 tog han steget in på krogscenen med ”Made in China” som har spelats i fem säsonger på Kajskjul 8. Albumet släpptes i januari 2015 och singeln ”Det betyder ingenting” låg på SRs B-lista den våren.

”Flygblad över Berlin”, som reflekterar över Sveriges politiska balansgång under andra världskriget, fortsätter på banan med musik kopplad till berättelser och handling. Denna fantastiska föreställning har spelats i tre säsonger på Kajskjul 8.

Stefan fick Lasse Dahlqviststipendiet 2010, Jubelfondens visstipendium 2012 och Fred Åkerströmspriset på Västerviks visfestival 2012. 20-årsjubileumet 2012 firades med 4 föreställningar på Lorensbergsteatern i Göteborg samt en liveplatta, med tillhörande cd-bok, ”En Samlad Stefan”

Om Kajskjul 8: Kajskjul 8 är en intim scen för storslagen underhållning. Genom åren har en rad av våra mest folkkära artister stått på scen, bland annat, Danny Saucedo, Arvingarna, Petra Mede, Mia Skäringer, Tommy Körberg, Jerry Williams, After shave och Anders Eriksson samt Stefan Andersson. Såväl publiken som artisterna uppskattar den personliga atmosfären som präglar Kajskjul 8. Läs mer via www.kajskjul8.se

Pressbilder och ytterligare info: www.werecki.com

KAJSKJUL 8

Presskontakt: Rickard Werecki: 0707-178008 pr@werecki.com

Missa inga erbjudanden

Starta en prenumeration på vårt nyhetsbrev och få förhandserbjudanden och nyheter direkt i din inkorg.